Vijf voorwaarden voor een goede verkoop

Of het nou om de merken Puma, Samsonite of Vans gaat: een goede verkoop is belangrijk om de zaken draaiende te houden. Ervoor zorgen dat producten aantrekkelijk zijn is een must. Maar wat zijn de voorwaarden hiervoor?

Wat wil de klant?

Om te weten hoe je je product aantrekkelijk kunt maken voor een eventuele klant, is het belangrijk om te onderzoeken wat die klant aantrekkelijk vindt aan jouw product. Is de klant op zoek naar goede service? Of naar snelle afhandeling van vragen? Of is de klant puur op zoek naar het product, waarna de vondst is gedaan ook de aankoop makkelijk verloopt? Elk product heeft te maken met verschillende soorten klanten. Het starten van een enquête of tevredenheidsonderzoek kan meer inzicht bieden in wat er al goed gaat en wat beter kan. Zo kunnen de behoeften van de klant worden afgestemd op de verkoop.

Zorg voor een tevreden klant

De klant is op zoek naar een bepaald product en doet zijn of haar intrede in de winkel met deze behoefte. Als sales specialist is het jouw taak om de klant zo goed mogelijk te helpen en mee te denken. Wellicht kan de klant het specifieke product niet vinden in jouw winkel. Denk mee waar het wel te vinden valt. Door te zorgen voor deze goede service zal de klant voor het volgende product ongetwijfeld weer bij jouw winkel langsgaan.

Een aantrekkelijke omgeving

Ieder mens is gevoelig voor een gezellige sfeer, een kunstzinnige uitstraling of een huiselijk gevoel. Zo ook als er geshopt wordt. Zorg er dan ook voor dat de klant zich thuis voelt in de winkel. Sfeerverlichting, de geur in de winkel en de indeling van de rekken kan ervoor zorgen dat klanten net wat langer blijven hangen dan ze normaal zouden doen. Daarnaast is een verzorgde winkel eveneens essentieel. Zorg er dan ook voor dat alles netjes uitgestald staat. Ten slotte is de aankleding van de etalage het eerste wat ervoor zorgt dat de klant naar binnen loopt. Een goede opzet en de juiste visual merchandising kan de doorslag geven.

Online aanwezigheid

Tegenwoordig leven we naast offline ook in de online wereld. Het is belangrijk om je hier bewust van te zijn als verkoper. Zo is een goede service leveren in de winkel een gegeven dat je sowieso wil nastreven, maar denk ook aan de meerwaarde van onlineservices. Zo kun je klanten wellicht al online te woord staan via reacties op vragen in een post, waardoor ze eerder een bezoek brengen aan de fysieke winkel. Zo straal je online dezelfde hartelijkheid uit als offline.

Author: admin

Share This Post On