Online verkopen in België

Als ondernemer ben je altijd bezig met de volgende stap. Voor webshops die goed draaien in Nederland is dat: online verkopen in België. De verzendkosten liggen hoger, de levertijden zijn anders en onze zuiderburen tikken net even wat anders dan wij Hollanders. Een leuke uitdaging dus, maar wel eentje die je aankunt. Helemaal met onderstaande tips.

Hoe ga jij verkopen over de grens?

Je kunt kiezen voor een snelle of langzame start over de grens. Beide kost veel geld, dus maak jouw beslissing puur op basis van snelheid. Via bijvoorbeeld bol.com worden jouw producten in zowel Nederland als Vlaanderen gevonden. En met Amazon kun je op Amazon.nl én op Amazon.com.be tegelijk actief zijn. Dit zijn snelle manieren om in België te verkopen. Maar het kost ook geld, want je betaalt commissie aan deze websites.

Je kunt er ook voor kiezen om jouw webshop te vertalen. Dan krijg je een Nederlandse en een buitenlandse webshop. Voor Vlaanderen is dat niet nodig, maar voor Wallonië wel. Of voor Duitsland. Of Engeland. Kortom: of dit voor jou een handige keuze is, hangt er vanaf waar je jouw producten wilt verkopen. Voor de Vlaamse markt heb je dus geen extra kosten, maar wel 6,5 miljoen Vlamingen die je kunt bereiken. Een grote potentiële doelgroep dus.

Vindbaar worden in België

Voor welke manier je kiest, bepaalt ook hoe jij vindbaar moet worden in België. Want de Vlamingen kennen jou en jouw merk nog niet. Je bent een grote onbekende, maar wilt wel spullen verkopen. Dat betekent: actief op zoek gaan naar klanten.

Bij een verzamelwebsite zoals Etsy of bol.com komen de klanten vanzelf. Iedereen die naar jouw soort producten zoekt, ziet jouw producten staan. Maar klikken ze ook op de jouwe of gaan ze naar de concurrent? Daar heb je weinig invloed op. Mooie productfoto´s, duidelijke beschrijvingen en een lage prijs helpen natuurlijk wel. Maar eigenlijk is hier het sneeuwbaleffect van toepassing: pas bij veel bestellingen en positieve reviews komen steeds meer bezoekers bij jouw producten uit.

Met een buitenlandse webshop heb je in het begin helemaal geen zichtbaarheid. Het kost tijd om zichtbaar te worden in bijvoorbeeld Google en op Facebook. Daardoor heb je eigenlijk altijd advertenties nodig. Want met advertenties sta jij bovenaan in Google. Of kom je op de tijdlijn van Facebook te staan, waar mensen dagelijks doorheen scrollen. Net als bij de verzamelwebsites is “tijd” een belangrijke factor. Want na een paar maanden komt jouw website steeds hoger te staan in Google. En krijg je steeds meer volgers op social media.

Waar je dus ook voor kiest, beide methoden kosten geld en tijd. Veel succes met de keuze maken!

Author: admin

Share This Post On